مقالات

خط تولید رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی محصول نام آشنایی است که عنصری حیاتی در پخت اکثر غذاهای ایرانی است. شاید بتوان گفت پخت 90 درصد غذاها بدون این فرآورده غذایی تقریبا نامممکن است. رب همانطور که می دانید خمیری قرمز رنگ است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن گوجه فرنگی است. این ماده را معمولا در بسته بندی کنسروی یا شیشه ای عرضه و نگهداری می کنند. در این مقاله از سایت مایساکو می خواهیم صفر تا صد راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی را به همراه هزینه های مورد نیاز بررسی کنیم. همراه ما بمانید!

 

مقدمه ای در خصوص خط تولید رب گوجه فرنگی

رب یکی از پر مصرف ترین محصولات غذایی در هر خانوار است. به همین دلیل خط تولید رب گوجه فرنگی یکی از پرسودترین خط تولیدهاست. دستگاه آلات پیشرفته به همراه تکنولوژی های نوین و گسترده، امروزه در دسترس هستند که می توانید بهترین بهره وری را به واسطه آنها داشته باشید. برخی از این دستگاه ها تمام اتومات و برخی دیگر نیمه اتومات هستند. در این مطلب به معرفی و شرح هر یک از این دستگاه ها نیز خواهیم پرداخت.

 

ظرفیت های مختلف خط تولید رب گوجه فرنگی

خط تولید رب برای ظرفیت های مختلفی می تواند تجهیز شود. این ظرفیت می تواند از 50 تن تا 1500 تن در روز متغیر باشد که با بسته بندی های کنسروی و شیشه ای و به صورت فله ای به بازار عرضه می شود. طبیعتا برای هر کدام از این ظرفیت های مختلف، میزان متفاوتی گوجه فرنگی مورد نیاز است که بایستی به طور روزانه آن را تهیه کنید. نکته مهم دیگر در این خصوص میزان جایی است که برای فضای راه اندازی کارگاه خود در نظر می گیرید. برای فضای  1500 متر تا 3500 متر می توان ظرفیت ۵۰ الی 8۰۰ تن و برای فضای با متراژ 3500 تا 4500 متر مربع می توان ظرفیت ۸۰۰ تن تا ۱۵۰۰ تن تولید روزانه رب را در نظر داشت.

هزینه های خط تولید رب گوجه فرنگی

مهم ترین کاری که پیش از هر چیز باید آن را انجام دهید، برآورد هزینه های راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی است. این هزینه ها شامل دو گروه هزینه های ثابت و هزینه های جاری می شود. این هزینه ها عموما در طرح توجیهی خط تولید رب گوجه فرنگی محاسبه می شوند. شاید در ذهن تان این سوال پیش بیاید بیشترین هزینه ها در هر یک از این دو دسته چه هزینه هایی هستند. بیشترین هزینه ثابت مورد نیاز مربوط به خرید دستگاه آلات و بیشترین هزینه جاری نیز مربوط به پرداخت دستمزد ماهیانه نیروی انسانی تولیدی شماست.

 

در ادامه بخوانید: نکات بهداشتی در صنایع غذایی

 

ممکن است شما دیدی با ابعاد کوچک داشته باشید و بخواهید یک کارخانه کوچک زود بازده تاسیس کنید. یا نه، قصد راه اندازی یک کارخانه بزرگ با اهداف صادراتی را داشته باشید. خبر خوب این است که خط تولید رب گوجه فرنگی یکی از خطوط منعطفی بوده که می تواند هر کارخانه ای را در این طیف در بر بگیرد. اما احتمالا سوال بعدی شما این است که عوامل موثر در برآورد هزینه های راه اندازی خط تولید این محصول پر مصرف غذایی چیست؟ در ادامه با ما باشید تا این عوامل را یک به یک با هم برشمریم.

 

عوامل موثر در تعیین هزینه راه اندازی کارخانه

  • میزان ظرفیتی که برای تولید روزانه در نظر دارید

  • اتومات یا نیمه اتومات بودن خط تولید رب

  • تعداد نیروی انسانی مورد نیاز بر اساس میزان ظرفیت تولید

  • نو یا اورهال بودن ماشین آلات خط تولید

  • نوع بهره برداری از خط تولید رب گوجه فرنگی

  • محل و موقعیت اجرای خط تولید رب گوجه فرنگی

مراحل تولید رب گوجه فرنگی

تولید رب گوجه فرنگی مراحل متعددی دارد که بایستی با دقت و نظم به خصوصی انجام شوند. اگر به تازگی قصد راه اندازی خط تولید رب گوجه فرنگی را دارید، باید به این موضوع توجه کنید که رعایت نکات بهداشتی و سلسله مراتب مربوط به مراحل تولید الزامی است. در ادامه مراحل تولید رب گوجه فرنگی را معرفی می کنیم:

  • تخلیه محصول و تحویل گوجه فرنگی
  • دستگاه شستشوی سبزیجات
  • سورتینگ گوجه
  • خردکردن گوجه
  • پخت اولیه
  • فیلتراسیون
  • تانک فرموله
  • تغلیظ آب گوجه
  • مخزن ذخیره
  • پاستوریزاسیون
  • دستگاه قوطی پرکن
  • دربندی
  • پاستوریزاسیون قوطی پرشده
  • عبور از زیردوش آب سرد
  • خشک کردن
  • اتیکت زنی و بسته بندی

اکنون به شرح مهم ترین این مراحل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

 

- تخلیه و تحویل گوجه فرنگی

تخلیه بخش مهمی از کار است و بایستی با دقت انجام شود. تا گوجه فرنگی به طور سالم و پاکیزه به دست عوامل تولید برسد. بنابراین سعی کنید این بخش را به صورت ثابت یا متحرک در فضای تولید طراحی کرده و بسازید.

- بخش شستشو

شستشوی گوجه ها در چند مرحله مختلف انجام می شود. برای این امر گوجه ها را در داخل حوضچه می ریزند و در وان های متحرکی قرار می دهند که آب در آنها جریان دارد. این باعث می شود گوجه ها به خوبی خیسانده شده و آماده مراحل بعدی شود. در مرحله بعد آنها را به کمک بالابر یا الواتور بالا می برند و به واسطه نازل های فشرده سازی آب شستشو می دهند. در مرحله بعدی از حباب ساز کمک می گیرند. حباب ساز تلاطم آب را بیشتر کرده و شستشوی بهتر گوجه ها را به ارمغان می آورد. همچنین ضایعات مختلف را از گوجه ها جدا می کند و پاکسازی گوجه ها را به اتمام می رساند.

 

- سورتینگ و جداسازی

در این مرحله، نوار نقاله گوجه ها را بر روی نوار سورت انتقال می دهد تا کارگران گوجه های سبز، ایراد دار، گندیده و کپک زده را از سایرین جدا کنند و شاخ و برگ های اضافی را که بر روی نوار نقاله موجودند را جدا سازند.

 

در ادامه بخوانید: مواد غذایی فراژنیتکی

 

- خرد کردن اولیه

این مرحله توسط دستگاهی به نام دستگاه خردکن انجام می شود. به این صورت که گوجه ها را وارد دستگاه نام برده می کنند و به واسطه شفت چرخشی مارپیچی دستگاه به خوبی خرد می شوند. دیگر دستگاهی که در خط خرد کردن مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه کراشر است. دستگاه پری هیتر نیز کمک می کند گوجه ها بافت نرم خود را در دمای تنظیم شده حفظ کنند.

 

- بخش صافی و آب گیری آب گوجه

برای اینکه بتوان پالپ و پوست گوجه را راحت تر از هم جدا کرد، از دستگاه صافی توربو کمک می گیرند تا آب گوجه را فیلتر کنند. سپس دمای گوجه را بالا می برند تا آب گیری با راندمان بالاتری انجام شود. در این صورت جداسازی پالپ و پوست نیز به راحتی تکمیل می گردد.

- بخش تغلیظ آب گوجه فرنگی

در این مرحله ابتدا آب گوجه را در مخزن ذخیره می ریزند. سپس برای تبدیل آب گوجه به رب گوجه از دستگاه های تغلیظ کننده یا کانتی نیوس استفاده می کنند. دقت کنید که دستگاه های تغلیظ کننده برای ظرفیت های پایین کاربرد دارند. اما کار با کانتی نیوس زمان کمتری برده و با کیفیت بالاتری انجام می شود.

 

مرحله دستگاه قوطی پرکن و دربندی

همانطور که از عنوان آن مشخص است، در این مرحله رب تولید شده توسط دستگاه قوطی پر کن در داخل قوطی ها ریخته شده و درب آن ها بسته می شود. سپس قوطی ها را از زیر آب سرد عبور می دهند تا دمای آنها با دمای محیط همسان سازی شود.

لیبل زنی روی قوطی ها

به کمک دستگاه های لیبل زنی، بر روی قوطی لیبل زده و آماده عرضه می سازند.

 

قیمت خط تولید رب گوجه فرنگی

بدیهی است که قیمت خط تولید رب گوجه فرنگی برابر با قیمت تمامی اقلامی است که برای این کار لازم است. از قیمت خرید دستگاه آلات گرفته تا هزینه های جاری، همچون خرید گوجه فرنگی و پرداخت دستمزد نیروی انسانی. اما پیچیدگی این موضوع آنجاست که طیف وسیعی از ماشین آلات و دستگاه های مختلف با ظرفیت های گوناگون در خط تولید رب گوجه فرنگی موجود هستند و همین موضوع این امر را نا ممکن می سازد که بتوان عددی قطعی به عنوان قیمت خط تولید رب گوجه فرنگی عنوان کرد.  شاید در یک محاسبه نهایی بتوان قیمت خط تولید رب گوجه فرنگی را چیزی حدود 700 میلیون تا چند میلیارد تومان برآورد کرد. رقم دقیق آن بسته به ظرفیت تولیدی دارد که شما برای کارخانه خود مد نظر دارید.

تعداد بازدید کننده : 93